Sinds de oprichting in 1993 heeft Blue Moon een omvangrijk en erg gevarieerd repertoire opgebouwd. De diverse grote projecten hebben veel materiaal opgeleverd.
Maar ook het aantal nummers dat niet binnen een project valt is groot. Tijdens de repetities worden regelmatig oudere nummers gezongen en ‘opgepoetst’, waardoor een aanzienlijk deel van het repertoire zó gebruikt kan worden bij een optreden. De nummers komen uit diverse stromingen binnen de lichte muziek, van jazz, tango en close harmony tot musical, pop en rock. Daarnaast worden ook volksmuziek en licht klassieke stukken niet geschuwd.
In de afgelopen jaren zijn er enkele grote projecten geweest, waarin Blue Moon zich steeds van een andere kant heeft laten zien.
(Klik op de afbeeldingen voor de details van het project)
Op 13 oktober 2024 trad Blue Moon op in de Engelmunduskerk in Velsen-Zuid ter gelegenheid van de opening van het cultuurseizoen. Met een selectie uit de twee bestaande programma’s “Noord-Hollandse ritme” en “Tom Waits” kwam het theatrale van Blue Moon goed tot uiting voor het enthousiaste publiek.
Op 21 januari 2024 trad Blue Moon op in twee schouwburgen, ’s middags in Den Haag en ’s avonds in Haarlem.
In Den Haag zong het koor in de foyer van de Koninklijke Schouwburg, voorafgaand aan het Writers Unlimited Festival waar een ode aan Remco Campert werd gebracht. Blue Moon verraste de bezoekers in de foyer met teksten uit het boek ‘Het leven is Vurrukkulluk’ van Remco Campert, die door Harry Habets voor vierstemmig koor zijn bewerkt naar prachtige nummers.
Direct na het optreden sprong Blue Moon weer in de trein om op tijd te zijn voor de generale repetitie en avondoptreden in de foyer van de Stadsschouwburg Haarlem. Bij dit optreden werd ook weer eens een beroep gedaan op het uitstekende toneelspel van Theaterkoor Blue Moon: het publiek werd voorafgaand aan de uitvoering van de opera ‘J.S. Bach – De Apocalyps’ van Opera2Day in de foyer met kreten en opruiende teksten, die uiteindelijk eindigden in een strijdlied, alvast goed in de stemming gebracht.
Op 19 maart 2022 trad Blue Moon op in het Verhalenhuis in Haarlem Noord met een reprise van het programma uit 2006: Noord-Hollands ritme. Hierin wordt de schoonheid van onze provincie bezongen op basis van teksten zoals van Bloem, Slauerhoff en Sonneveld.
Op 1 en 2 november 2019 trad Blue Moon in de doopsgezinde kerk in Haarlem op met Hans Dorrestijn en Zazi (bestaande uit Sabien Bosselaar, Dafne Holtland en Margriet Planting) en een jeugdige dansgroep. Het thema en tevens de titel was: Als je overmorgen oud bent, liedjes en teksten over leven en dood. Het was een zeer gevarieerd programma.
Op 9 juni 2018 heeft Blue Moon in de Toneelschuur in Haarlem een reprise opgevoerd van Het leven is vurrukkulluk. Gebaseerd op het boek van Remco Campert. Met veel door Harry Habets op basis van teksten uit het boek gearrangeerde liedjes. De verhaallijn kwam goed uit de verf door de door Harry voorgelezen passages uit het boek en tussendoor kwamen herinneringen van koorleden naar boven aan deze tijd, waarin onze ouders jong waren.
De voorstelling Hamlet van Opera2Day begint met de dood van de koning. Blue Moon heeft dat, samen met een aantal koperblazers, beeldend bezongen en uitgebeeld in de foyers van de Stadsschouwburg in Haarlem, terwijl het publiek, in afwachting van de voorstelling, nietsvermoedend met een kopje koffie in de hand staat te praten. De lijkstoet met de kist en een grote groep treurende zangers schrijdt door de verschillende verdiepingen.
Als afsluiting van de jaarlijkse feestweek van Giethoorn (augustus 2017) heeft Blue Moon twee optredens verzorgd, op zaterdag bij de gondelvaart en op zondag in een kerkdienst.
Bij beide optredens is een keuze uit het
Tom Waits repertoire gezongen, waarbij op zondag Blue Moon voor het eerst gospels werden gezongen, ook van Waits.
In 2015 zette Blue Moon de Driestuiveropera, een stuk over de onderkant van de samenleving in Londen, voor het eerst op de planken. Ze waagde zich daarmee voor het eerst aan een stuk met zowel zang als toneel. De eerste uitvoering was op 12 december in Deventer, op uitnodiging van het Brechtfestival. In april 2016 volgden drie optredens in de Lichtfabriek in Haarlem.
Met 21, Coming of age vierde Blue Moon in februari 2014 het 21-jarig bestaan, vroeger het moment dat je volwassen werd. In de voorstelling gingen alle koorleden terug naar de tijd dat ze zelf volwassen werden. Dat werd een feest van herkenning met muziek, herinneringen en heel veel foto’s en filmbeelden uit die tijd die op een groot scherm achter het koor geprojecteerd werden.
Met een knipoog naar het voorafgaande programma ging Blue Moon in La vie est vurrukkulluk op de Franse toer. Een serie goed gekozen vrolijke Franse chansons, in Nederland niet direct de meest bekende, werd op drie achtereenvolgende dagen in augustus 2012 vertolkt in Saint Pompon en Belvès in de Franse Dordogne.
Het leven is vurrukkulluk van Remco Campert verscheen in 1961. Het poëtisch taalgebruik van Campert inspireerde Harry Habets. Hij zette aansprekende delen uit de tekst op muziek voor meerstemmig koor, maar bleef heel dicht bij de oorspronkelijke tekst. Habets als verteller en het koor als vertolker van de liedjes smeedden het geheel tot een muzikale voorstelling, die in oktober 2011 in première ging in de Philharmonie in Haarlem. Een maand later speelden ze de voorstelling in de Openbare Bibliotheek Amsterdam met Remco Campert en zijn vrouw als eregasten.
De voorstelling Es stand mal ein Haus irgendwo in Berlin ging op 7 november 2008 in première in de Stadsschouwburg van Haarlem. Duitse liedjes uit de woelige geschiedenis van Berlijn in de 20e eeuw werden verweven met het persoonlijke verhaal van een vrouw die haar lange leven in Berlijn doorbracht.
In juli 2006 vond de try-out plaats van Noord-Hollands Ritme, gevolgd door de première en twee voorstellingen. Het format, de begeleidende diavoorstelling en de muziek is beschikbaar voor andere koren om in een eigen voorstelling te gebruiken. Het project Noord-Hollands Ritme werd gemaakt in opdracht van het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland. Prachtige filmbeelden, poëtische teksten en muziek vormden samen een bijzonder portret van de provincie Noord-Holland. In juli 2006 werd de voorstelling vier avonden gespeeld in de Toneelschuur in Haarlem, daarna nog op enkele andere plekken.
Zeekoorts ging over de aantrekkingskracht van het water, de weemoed van het terugkeren, over rampspoed en geluk. De voorstelling ging in première in juni 2005 tijdens het Oerol Festival op Terschelling en is daarna nog enkele keren gespeeld.
Om het tienjarig bestaan in 2003 te vieren, maakte Blue Moon een geheel eigen voorstelling, getiteld KOOR! Een groot deel van de teksten werd door de koorleden zelf geschreven: eenvoudig en persoonlijk en daardoor heel herkenbaar en ontroerend.
Het tweede project – veel ingetogener van aard – was een eigen bewerking van de tango-opera Maria de Buenos Aires van Astor Piazzolla. De prachtige licht klassieke muziek en het vervreemdende verhaal maakten dit tot een bijzonder sfeervolle voorstelling. In 2001 is hiermee op diverse plaatsen opgetreden.
Van de voorstelling In the neighbourhood – met songs van Tom Waits – werd in april 1997 de eerste versie op de planken gebracht. In de jaren erna zijn er diverse nummers bijgekomen en deze voorstelling wordt nog altijd met veel plezier gespeeld.