Koor!

koor_papaver

In januari 2003 bestond Blue Moon 10 jaar. Ruim van tevoren begon het brainstormen over de jubileumvoorstelling en verklaarde regisseur René Groothof zich bereid om mee te werken.

Wij hebben de twijfelblues!
Wij hebben de twijfelblues!

Harry Habets en René Groothof waren het erover eens: we  gaan iets maken wat er nog niet is, geen bewerking van bestaande muziek, maar iets heel eigens. Groothof zei: “Het is een koor van vijftig mannen en vrouwen. Die mensen hebben een baan, een geliefde, kinderen, hebben herinneringen en verlangens, dromen en fantasieën.
Waarom maken we niet een voorstelling over het koor zelf? Maar dan ook dóór het koor zelf, dus met hun eigen verhalen, hun zelfgeschreven liedjes.” En zo kreeg ieder de opdracht iets op papier te zetten, eerst als verhaal, daarna in de vorm van – de aanzet tot – een lied.

En wat begon met schuchtere uitprobeersels, groeide in een jaar tijd uit tot een avondvullende voorstelling van zeer persoonlijke liedjes, die de titel meekreeg KOOR! Een koor zingt z’n verhaal. KOOR! gaat over de liefde voor de ware, voor je kind of voor je oude Renault 16, over het verlangen om weer achttien te zijn, over ouder worden en de midlife crisis, maar ook over uitbundige repetities en swingende feesten, kortom over alles wat de leden van Blue Moon bezig houdt.

koor_stilletjes_200De samenwerking met René Groothof was een bijzondere ervaring. René  was een jaar lang vrijwel iedere week present, samen met zijn vrouw Winnie Pollard, die hem assisteerde en die in de voorstelling saxofoon speelde in het begeleidingsorkest.

Swingen op "Dilemma"
Swingen op “Dilemma”

Groothof werkte met koorleden individueel en met iedereen samen. Hij daagde uit tot altijd nét iets meer, nóg iets theatraler, de volle 100%. Hij schreef ook de muziek bij enkele liedjes, maar de meeste composities en arrangementen waren als vanouds van de hand van Harry Habets.

Koorlid Greetje Cuiper schilderde vier schitterende papavers, die prominent op de opvallende reclameposter voor de voorstelling en het prachtig vormgegeven programmaboekje stonden.

Ook al bevatte het programma meer solo’s dan gebruikelijk, toch bleef het een project van het hele koor. Het werd feest op het podium, want de voorstelling wás letterlijk de viering van het tienjarig bestaan, met  daarin, zoals gebruikelijk op de feesten van Blue Moon, optredens van vele koorleden. In juni 2003 ging de voorstelling in première in De Lichtfabriek in Haarlem. Daarna volgden optredens in Den Haag, op het Oerol Festival op Terschelling en het Doake Festival in Dwarsgracht, in Bloemendaal, Gent en tot slot in mei 2004 nog een keer in Ruinerwold.

De tango, met de ogen dicht...
De tango, met de ogen dicht…

De muzikale begeleiding was – niet altijd in dezelfde samenstelling –  in handen van Harry Habets (keyboard en spin in het web van het  begeleidingsorkest), Winnie Pollard (saxofoon) of Kees Reijnders  (klarinet), Marnix Stassen (of Kim Wehmoff of Leonard Boddeus)  (percussie), René Groothof (accordeon), Peter Vermeij (bas)  en Roel Kuyper (dwarsfluit).

KOOR! werd mede mogelijk gemaakt door subsidies van de gemeente Haarlem, het Fonds voor de Amateur en Podiumkunsten,  het VSB-fonds, de J.C. Ruigrokstichting, het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Stichting het Haarlems Muziekfonds.